Învățați regulile Canasta
Jocul poate fi jucat de 2 sau 4 jucători. Când sunt doi jucători, jocul se joacă „1 împotriva 1”, iar când sunt patru, jocul se joacă „2 împotriva 2”. În Canasta joc sunt folosite două pachete de cărți, în care sunt incluse 2 jokeri. Sunt 108 cărți în total. Scopul principal al jocului este să câștigați cât mai multe puncte și să scăpați de toate cărțile. Se joacă în mai multe runde.
Jocul se termină când un jucător sau o echipă adună 5.000 de puncte. Pentru a finaliza jocul, jucătorii trebuie să colecteze cel puțin o canasta (2 cu 2) sau cel puțin două canaste (1 cu 1), asemănător cu Solitaire, unde caștigarea jocului este determinată de colectarea tuturor cărților roții sau negre. Canasta este un grup de cel puțin șapte cărți de același rang.
Canasta – reguli de joc
La început, fiecare jucător primește câte 11 (2 cu 2) sau câte 15 cărți (1 cu 1). Celelalte cărți formează stocul. Cartea superioară a stocului este luată pentru a începe pachetul. Jucătorul care începe jocul trage mai întâi o carte din stoc sau (în cazuri speciale) din pachet. Apoi, dacă are ocazia și-o dorește, anunță. Apoi trebuie eliminată o carte, mai puțin utilă, ceea ce încheie runda.
Pentru ca un jucător să facă un anunț inițial, valoarea sa de puncte nu trebuie să fie mai mică decât cerința minimă. Această cerință este determinată de scorul curent al jucătorului:
- 50 – dacă jucătorul sau echipa are de la 0 la 1495 de puncte (valoarea este constantă în timpul primului joc)
- 90 – dacă jucătorul sau echipa are de la 1500 la 2995 de puncte
- 120 – dacă jucătorul sau echipa are 3000 sau mai multe puncte
- 15 – dacă jucătorul sau echipa are un număr negativ de puncte
După primul anunț, principalele componente ale jocului sunt extragerea, anunțarea și eliminarea cărților. În opțiunea „1 vs. 1”, fiecare jucător are propria sa serie de anunțuri și adaugă cărți numai la acestea. În „2 vs. 2”, partenerii lucrează împreună – pot adăuga cărți la cele anunțate de partenerul lor. Jucătorul sau echipa nu are voie să anunțe două serii care folosesc cărți de același rang.
Canasta – numărarea punctelor
Jucătorul primește puncte pentru fiecare carte declarată. Se pot câștiga puncte suplimentare. Punctele sunt de asemenea deduse în timpul jocului.
Valoarea cărților:
- Joker – 50 de puncte
- As, 2 – 20 de puncte
- K, Q, J, 10, 9, 8 – 10 puncte
- 7, 6, 5, 4, trei negru – 5 puncte
Se acordă puncte pentru:
- anunțul cărților (conform valorilor menționate mai sus)
- canasta completă pură (roșie): 500 de puncte
- canasta completă mixtă (neagră): 300 de puncte
- pentru fiecare triplă roșie deținută (dacă jucătorul/echipa a făcut anunțul inițial): 100 de puncte
- dacă există toți cei patru de trei roșii (dacă jucătorul/echipa a făcut anunțul inițial): 800 de puncte (4×100 pentru fiecare trei + 400)
- anunțul tuturor cărților la primul anunț: 200 de puncte
- anuntul unei canaste gratuite: 2000 puncte
Declararea tuturor cărților la anunțul inițial este posibilă în cazul în care acestea formează o „canasta”. Aceasta este o excepție și poate apărea atunci când valoarea minimă a anunțului original nu este acoperită. În acest caz, jucătorul își poate declara toate cărțile, indiferent dacă va face sau nu o compensare finală. Dacă jucătorul trage o carte din pachet, el trebuie să declare toate cărțile din pachet în același timp.
Punctele sunt deduse la sfârșitul jocului pentru:
- Cărți lăsate în mâna jucătorului (conform valorilor cărților menționate mai sus)
- Fiecare trei negru rămas în mâna jucătorului primește 100 de puncte
- Fiecare triplă roșie deținută, dacă jucătorul/echipa nu a făcut un anunț până acum, se scad 100 de puncte
- Pentru patru de trei roșii reținute, dacă jucătorul/echipa nu a făcut un anunț până acum, se scad 800 de puncte (4x (-100) – 400)
Triple
Triplele sunt considerate cărți speciale. Negru trei nu poate fi declarat în modul standard. Trei sau patru triple negre pot fi anunțate doar în timpul unei mișcări de jucător/echipă care duce la sfârșitul jocului. Fiecare dintre acestea are o valoare de 5 puncte. Dacă un jucător elimină un trei negru, nimeni nu are voie să tragă din pachet până la sfârșitul rundei și acesta este blocat. Dacă la sfârșitul jocului un jucător/echipă mai deține trei negru, atunci li se scad 100 de puncte.
Trei roșii sunt cărți bonus. Dacă un jucător trage din stoc sau primește un trei roșu în ofertă, acesta este afișat imediat, astfel încât ceilalți jucători să-l poată vedea, iar o altă carte este luată automat din stoc pentru a-l înlocui. Dacă jucătorul sau echipa extrage un trei roșu din pachet, acesta este afișat imediat, dar echipa/jucătorul nu primește o altă carte să o înlocuiască. Uneori este posibil ca un trei roșu să fie cartea de sus a pachetului la începutul jocului. În acest caz, pachetul este înghețat.
Joker
Există cărți speciale, numite gratuite, pot înlocui orice altă carte. Acest joc, derivat din Rummy, în care există cărți gratuite, se numesc murdare, negre sau mixte.. Desigur, este posibil să transformați o mână curată într-una murdară – prin adăugarea unui card gratuit. Combinațiile anunțate constau din cel puțin 3 cărți. Cel puțin două dintre ele trebuie să fie cărți naturale (de la As la Patru), exact ca la reguli Remi etalat pentru folosirea jokerului. Nu ar trebui să existe niciodată mai multe cărți gratuite decât cărți naturale, precum și mai mult de trei cărți gratuite.
Încheierea jocului Canasta
Câștigătorul este jucătorul care ajunge primul la 5000 de puncte. Punctele se strâng întotdeauna după fiecare joc, nu în timpul jocului. Jocul se termină dacă unul dintre jucători își elimină toate cărțile și face numărul necesar de canaste. Există un caz special în care nu ai nevoie de canasta pentru a încheia petrecerea – când se epuizează stocul. În acest caz, jocul se încheie automat. Punctele acordate și deduse se însumează după fiecare joc.